Vår profilmanual er utarbeidet for å fremheve instituttets verdier: faglig ambisiøs, fremtidsrettet og samspillende. Slik skal vi bygge opp under vår visjon: God helse hos dyr og mennesker.
Manualen tar for seg de visuelle elementene som ligger i merkevaren. Alt materiell, fra foto til trykksaker, digitale flater til stil og tone, skal reflekterer Veterinærisntituttets verdier. For at Veterinærinstituttet skal fremstå helhetlig og tydelig i alle kanaler må retningslinjene i manualen følges konsekvent.
Logo
- Om logosymbolet
Dagens logosymbol stammer fra symbolet som ble lansert når Veterinærinstituttet feiret sitt 100-års jubileum i 1981. Symbolet er en grafisk fremstilling av de tre elementene vann, jord og luft. Sirkelen angir miljøer Veterinærinstituttet arbeider med.
Symbolet skal ikke skilles fra navnetrekket med unntak av når emblemet skal brukes på spesielle flater, som for eksempel en pin eller som profilbilde i sosiale medier.
- Last ned ulike logovarianter
Mørk tekst, norsk navn
Brukes på lys bakgrunn. Last ned norsk logo
Hvit tekst, norsk navn
Brukes på mørk bakgrunn. Last ned norsk logo
Mørk tekst, engelsk navn
Brukes på lys bakgrunn. Last ned engelsk logo
Hvit tekst, engelsk navn
Brukes på mørk bakgrunn. Last ned engelsk logo
Mørk tekst, samisk navn
Brukes på lys bakgrunn. Last ned samisk logo
Hvit tekst, samisk navn
Brukes på mørk bakgrunn. Last ned samisk logo
Ensfarget logo, norsk navn, mørk
Brukes kun når bruk av farger ikke er mulig, for eksempel til sandblåsing på vindusflater og preging i flater.
Ensfarget logo, norsk navn, hvit
Brukes kun når bruk av farger ikke er mulig, for eksempel til sandblåsing på vindusflater og preging i flater.
- Slik bruker du logoen riktig
Luft rundt logo
Logoen skal alltid plasseres slik at det er god avstand til kanten av flaten eller andre elementer, på alle fire sidene. Avstanden skal være minimum tilsvarende bredden av logosymbolet.
Plassering av logo
Logoen skal plasseres til venstre på flaten, øverst eller nederst.
Bakgrunnsfarge for logo
Det skal alltid være god nok kontrast mellom fargen på navnetrekket i logoen og bakgrunnsfargen, slik at navnetrekket er godt lesbart. Velg logovariant med omhu.
Foto bak logo
Logo skal aldri plasseres på et bilde. Dette fordi navnetrekket ikke har en bakgrunnsfarge og derfor vil være vanskelig å lese.
Logo plasseres sammen med annen tekst i et farget felt, eller under eller over bildet på ensfarget bakgrunn.Øvrige regler for logo
- Logoen må skaleres proporsjonalt. Logoen skal ikke gjøres smalere eller lavere uten å beholde størrelsesforholdet.
- Fargene i logoen skal aldri endres.
- Logoen kan heller ikke endres på noen annen måte, som for eksempel ved å flytte på logosymbol eller navnetrekk.
Font og typografi
- Profilfont
Veterinærinstituttets profilfont er Hanken Grotesk, en gratis Google-font. Hanken Grotesk finnes i mange vekter, men det er hovedsaklig Regular og Medium som skal brukes. Fonten på vetinst.no og i våre andre digitale kanaler vil bli endret innen utgangen av 2024.
Overskrift og mengdetekst
Hanken Grotesk Medium skal brukes til overskrifter, mens Hanken Grotesk (Regular) skal brukes til mengdetekst.
- Erstatningsfont
Der det ikke er mulig å bruke profilfonten, for eksempel i Office-dokumenter, skal Calibri benyttes.
Calibri finnes i fire vekter, men fortrinnsvis er det Regular som skal brukes.Overskrift og mengdetekst
Calibri Regular skal brukes til både overskrifter og mengdetekst.
Farger
- Hovedfarger
Veterinærinstituttets hovedfarger er hentet fra de tre elementene jord, luft og vann i vårt logosymbol. I tillegg er Veterinærinstituttets sorte og hvite farge egendefinerte. Vanlig svart (#000000) og vanlig hvit (#ffffff) skal ikke brukes dersom det ikke er nødvendig.
Hvordan fargene skal brukes er ikke endelig avklart.
- Støttefarger
Veterinærinstituttets støttefarger er en justert variant av de tre elementene jord, luft og vann fra vårt logosymbol. I tillegg er det lagt inn en rødfarge som skal favne mat- og fôrtrygghet som et av våre fokusområder.
Hvordan fargene skal brukes er ikke endelig avklart.
- Farger til bruk i datavisualisering
Våre farger til bruk i datavisualisering er utarbeidet til bruk i diagrammer, søyler og annen visuell statistikk. Fargene vil inngå som forhåndsdefinerte i våre analyseverktøy og skal benyttes i all visuell fremstilling av data.
Fargene er under utarbeidelse og vil bli publisert så snart de er endelig avklart.
Foto
- Stil og motiv
Foto er en viktig del av vår identitet og her finner du retningslinjer for motiv, stil og utrykk som reflekterer våre verdier.
Motiv
Bildene bør helst inneholde enten mennesker eller dyr, og gjerne med blikkontakt der det er naturlig for å understøtte verdien vår om å være samspillende.
Når det er mulig skal vi alltid bruke bilder av egne ansatte i realistiske miljøer. Slike bilder oppfattes som ekte og underbygger vår troverdighet som en faglig ambisiøs og fremtidsrettet samfunnsaktør.
Alle stilling ledig annonser skal alltid inneholde bilder av egne ansatte for å reflektere Veterinærinstituttet som arbeidsplass og de ressursene vi har ombord i dag.
Stil
Velg foto med klare farger og enkle motiv. Gå gjerne tett på motivet, eller sørg for godt med luft rundt.
Tenkt også på hvordan utenforstående kan oppfatte bildene og unngå for eksempel alt for blodige bilder det det ikke er nødvendig.
- Fotoarkiv med pressebilder
Her finner du vårt fotoarkiv med pressebilder.
Du trenger ikke å logge inn for å få tilgang. Bilder i fotoarkivet kan brukes gratis i redaksjonell sammenheng. Bildene skal fortrinnsvis brukes i omtale og presentasjon av Veterinærinstituttet sine aktiviteter.
Copyright - opphavsrett
Kreditering skal stå på eller i umiddelbar nærhet til bildet. Alle bilder skal krediteres til fotograf på følgende måte: Foto: Fornavn Etternavn / Veterinærinstituttet
Maler
- Powerpoint
Vår nye powerpointmal er under utarbeidelse og vil bli publisert her så snart den er klar for bruk.
- Rapportmal
Vår nye rapportmal er under utarbeidelse og vil bli publisert her så snart den er klar for bruk.
- Brevmal
Vår nye brevmal er under utarbeidelse og vil bli publisert her så snart den er klar for bruk.
- E-postsignatur for ansatte
Alle ansatte i Vetetinærinstituttet skal ha likt oppbygd signaturfelt med logo når mail benyttes som intern eller ekstern kommunikasjonsform som ansatt.
Signaturen settes opp som en mal fra vår IT avdeling, og skal benyttes av alle. Du kan selv velge om du ønsker norsk eller engelsk språk og logo i din signatur. Oppsettet finner du på våre intranettsider (tilgjengelig kun for ansatte).