Kunnskapsstatus lakselus

Denne saken er eldre enn to år

Veterinærinstituttet har sammen med 11 andre forskningsinstitusjoner gått gjennom kunnskapsstatus for «trafikklyssystemet» som oppdrettsnæringens kapasitetsutvikling skal baseres på. Rapporten som omhandler kunnskap om lakselus på oppdrettsfisk og villfisk, viser at det fortsatt gjenstår viktige kunnskapshull som det må arbeides videre med frem mot planlagt implementering av systemet høsten 2016/våren 2017. 

-Veterinærinstituttet har bidratt med å validere, sammenligne og vurdere databaserte spredningsmodeller for lakselus. Dette arbeidet må nå følges opp slik at de kan bidra til god beslutningsstøtte, sier Jorun Jarp, avdelingsdirektør for helseovervåking hos Veterinærinstituttet.

Arbeidsgruppen har sett på følgende områder:

  • Modellene som benyttes for å beregne smittepress og lusepåslag på laksefisk
  • Hvor og når laks, sjøørret og sjørøye er i sjøen
  • Effekten og dødeligheten av lakselus på laks, sjøørret og sjørøye

-Den kunnskapen som er omkring lakselus er spredd rundt på flere profesjoner, institusjoner og prosjekter. Det har vært viktig å dra den sammen og få en totaloversikt og et bidrag fra den sammensatte forskningsgruppen, fortsetter Jarp.

Institusjonene som har deltatt i arbeidet er:

  • Veterinærinstituttet
  • Havforskningsinstituttet
  • Akvaplan-niva
  • Meteorologisk institutt
  • Norsk institutt for naturforskning
  • Norsk institutt for vannforskning
  • Norsk regnesentral
  • Rådgivende Biologer
  • Sea Lice Research Centre/UiB
  • SINTEF
  • Uni Research
  • UiB/Matematisk institutt

Bakgrunn for rapporten
Stortinget lanserte våren 2015 et nytt "trafikklyssystem" for oppdrettsnæringen som predikerer risiko for uakseptable lusepåslag på villfisk basert på telling av lus på oppdrettsanlegg og modellering av totale utslipp av lakselus i et geografisk område. Som oppfølging til denne stortingsmeldingen fikk Havforskningsinstituttet og Veterinærinstituttet i oppdrag fra NFD å fortsette arbeidet med modeller frem mot implementering av trafikklyssystemet.

 

 

Oppdatert 19.04.2016.

Del artikkel