Prøvesvar og generelle vilkår

Svarrutiner, svartider og generelle vilkår for innsending av prøver til Veterinærinsituttet.

Veterinærinstituttet vil helst sende alle svar på e-post. Husk å angi tydelig e-postadresse på innsendingsskjemaet.

• Alle svar sendes på e-post (evt. brev dersom e-postadresse ikke er oppgitt). Ved behov gis foreløpig svar per telefon.
  • Svaret sendes til innsender/rekvirent.
  • Hvis innsender/rekvirent ber om det, kan eier og/eller betaler også få kopi, forutsatt at e-postadressene til eier/betaler oppgis på innsendingsskjemaet.
  • Hvis eier er innsender, og veterinær/fiskehelsebiolog er omtalt, sendes svaret til veterinær/fiskehelsebiolog med kopi til eier. E-postadressene til eier og veterinær/fiskehelsebiolog må oppgis på innsendingsskjemaet.
  • Ved funn av meldepliktig sykdom sendes melding til Mattilsynet.
  • Det kan være andre svarrutiner i overvåkingsprogrammene eller i ulike prosjekter og oppdrag.

• Prøvesvartelefon

For spørsmål om innsendte prøver. Telefonen er betjent hverdager kl 13–15.

• Klinisk bakteriologi: 488 66 781
    • Parasittologi: 474 76 831
    • Patologi: 991 5 42 63

Svartid

Svartid varierer, og følgende informasjon er kun veiledende.

• Bakteriologi: Vanligvis innen 1 uke
  • Parasittologi: Ca. 1 uke
  • Mykologi: Minimum 1 uke (krepsepest 2 dager)
  • Serologi: Vanligvis 1-2 uker
  • Patologi: Vanligvis innen 2-3 uker
  • Virologi: Vanligvis innen 1 uke
  • Kjemi/toksikologi: 2-3 uker

Generelle vilkår

Ved innsendelse av prøvemateriale aksepterer innsender at:

• Veterinærinstituttet har rett og plikt til å informere relevante myndigheter, blant annet ved mistanke om/påvisning av meldepliktige sykdommer og forhold i strid med dyrevernloven.
  • Veterinærinstituttet er et offentlig laboratorium, og et analysesvar omfattes i prinsippet av gjeldende regler for konfidensialitet.
  • Veterinærinstituttet forbeholder seg muligheten til å bruke tilsendt materiale også i annen samfunnsnyttig hensikt, med mindre annet avtales spesielt.
  • Prøvesvar fra Veterinærinstituttet ikke kan gjengis i rapporter og lignende uten tillatels